Gastrik

Jom kita buat kajian sikit berkenaan jenis-jenis makanan yang mengurangkan atau memburukkan lagi tahap gastrik seseorang. Sebab apa aku buat kajian pasal gastrik, sebabnya aku adalah pesakit gastrik..ehehe. Tidak terlalu teruk, tetapi perlu mengetahui apa makanan yang terbaik untuk pesakit gastrik. Gastrik selalu dikaitkan dengan ulser jika ditahap kroniknya.

Kandungan Flavonoid yang tinggi:
Flavonoid adalah antioksida yang membantutkan perkembangan Helicobacter pylori. Contoh makanannya: bawang, bawang putih, teh, buah epal dan cranberry.

Makanan yang kaya dengan Vitamin K:
Vitamin K bertanggungjawab dalam penghasikan platelet untuk pembekuan darah apabila berlakunya pendarahan. Jadi, vitamin K ini akan membantu untuk mengurangkan luka-luka disebabkan gastrik ulser. Contoh makanannya: bayam (nyum..nyum), avokado (err tak pernah makan) dan strawberi.

Makanan dengan kandungan fiber yang tinggi:
Fiber membantu dalam penyerapan lebihan asid hidroklorik dimana ini akan mengurangkan kecederaan dinding esofagus dan perut. Contoh makanan: buah-buahan, sayur-sayuran, dan bijiran juga kekacang.

Kafein:
Kafein akan menyebabkan penghasilan asid pencernaan dimana menyebabkan penyakit gastrik bertambah teruk. Contoh minumannya: minuman bergas,coklat dan kopi. (setiap kali minum kopi mesti perut rasa tak sedap je..tapi nak minum juga..:( )

Makanan yang mengandungi lemak:
Makanan yang mengandungi lemak sukar untuk dicerna dan ini menyebabkan perut kita menghasilkan lebih banyak asid hidroklorik yang menyebabkan penyakit gastrik semakin teruk. Dipercayai asid hidroklorik ini akan mengikis dinding sistem percernaan kita. Contoh makanannya: telur (sangat suka..hihi), kaki ayam, kepak ayam, dan daging juga produk mengandungi susu.

References:
"Prescription for Nutritional Healing";
Phyllis A. Balch, C.N.C.; 2010
University of Maryland Medical Center:
Peptic Ulcer
P/s: :)
Published with Blogger-droid v2.0.9

Comments

Popular posts from this blog

Perigi Hang Li Poh

Masjid Tanjung Kling

Peminat warna Ungu