Solat Terawih...:)

Hai..hai...hai...erm...hari nie 2 post Cylver buat...tu la tengah rajin, menulis la jap. Dah malas nanti, sibuk ke, kan xde masa nak mencoret kat alam maya ni.hehehe. Hari ni topik kita ialah terawih. Kalau nak tahu, Cylver first time pegi solat terawih kat masjid sepanjang 25 tahun hidup ni. Betul la, tak tipu. Biasanya buat kat rumah je. Bukan apa, Cylver segan, dan ada perasaan takut,kalau-kalau tersalah. Yela, Cylver bukan pandai sangat pun.

Tapi, Alhamdulillah tahun ni, dan hari ni Cylver dapat jugak tunaikan kewajipan yang satu ni. Rasa gembira dan tenang sekali. Selalunya ada niat tetapi mesti tidak kesampaian. Sebaik la, dipanjangkan umur ke Ramadhan tahun ni untuk diberi peluang untuk beribadat. Alhamdulillah...:)

Cerita pasal Solat Terawih ni kan, teringin la masuk serba sedikit tentang bangun sahur. Memang liatkan nak bangun sahur, lagi pun bukan ada selera pun nak makan pagi-pagi buta ni. Tetapi, sebenarnya elok sahur ni, xde la kita berpuasa dalam keadaan lemah. Time Cylver belajar dulu, malas bangun sahur, memang la still boleh tahan, tetapi balik je dari belajar, terus 'terbongkang' kat atas katil, solat entah kemana, ibadat entah kemana. So, macam mana nak kejar pahala di bulan yang mulia ni kan. Sedangkan solat pun bocor.

Macam-macam kan, ini lah pengalaman hidup. Yang keruh dan buruk dibuang, yang jernih dan baik diambil. Hehehe.Dari situ lah, Cylver belajar sedikit demi sedikit, dan sampai ke hari ini, belajar itu takkan pernah habis. Kita akan sentiasa belajar dalam hidup kita sampai tiba masa malaikat maut menjemput kita...:)

***Dulu time puasa 1 jam sebelum berbuka, tekak dah kering tahap kritikal...hahaha.

Comments

Popular posts from this blog

Perigi Hang Li Poh

Masjid Tanjung Kling

Peminat warna Ungu